Депресія і соцмережі. Менше скролиш - краще спиш?

Розлоге дослідження про співвідношення часу, проведеного в інтернеті, та ментального здоров'я, вийшло в The Economist. Людство якось впорається?

Я якось одразу прийняв те, що мій шкет виросте в середовищі, що набагато більше занурене у тачскрін. Тому не дуже і пручався планшету. А раптом у майбутньому конкурентною перевагою буде здатність сьорфити по мережі та екрану, а не кількість книжок на підкірці головного мозку? Але при цьому я дико боявся шкоди соцмереж, де б'ють по відкритих місцях (я навіть не хочу дивитись, скільки і яких моїх фото з фейсбуку використвують дрочери з телеграму для моєї дискредитації).

І ось що виявилось - людство розуміє цю біду і намагається її уникати: "Минулого року лише 28% американців сказали, що їм подобається документувати своє життя в інтернеті, тоді як у 2020 році таких було 40%. Повідомлення переміщуються з відкритих мереж у приватні чати. Поки люди середнього віку визначають проблеми з соціальними мережами, на яких вони виросли, молодь, можливо, вже рухається далі".

Автопереклад:

Як екранний час впливає на дітей? Зростає запит обмежити доступ молоді до телефонів і соціальних мереж. Два місяці тому Дейзі Грінвелл і Клер Ферніхоф створили групу в WhatsApp, щоб обговорити, як обмежити доступ своїх дітей до смартфонів. Після того, як вони опублікували свої плани в Instagram, інші батьки захотіли приєднатися. Зараз їхня група "Дитинство без смартфонів" налічує понад 60 000 підписників, які обговорюють, як утримати своїх дітей від диявольських пристроїв - дебати вони, звісно, ведуть на своїх власних смартфонах.

Ця група, що базується в Британії, не єдина, хто турбується про час, проведений дітьми перед екраном. Минулого місяця у штаті Флорида прийняли закон про заборону соціальних мереж для дітей до 14 років. Британський уряд, як повідомляється, розглядає можливість заборонити продаж мобільних телефонів дітям до 16 років. Занепокоєння підсумовує нещодавня книга Джонатана Хайдта "Тривожне покоління", в якій стверджується, що смартфони, а особливо соціальні мережі, до яких можна отримати доступ через них, спричиняють згубне "перепрограмування дитинства".

У цій суперечливій дискусії досить зрозумілими є дві речі. По-перше, смартфони та соціальні мережі стали важливою частиною дитинства. Згідно з дослідженням, проведеним у Британії, до 12 років майже кожна дитина має телефон. Після того, як вони отримують його, соціальні мережі - це місце, де вони проводять більшу частину свого екранного часу. Американські підлітки проводять майже п'ять годин на день у соціальних додатках, згідно з опитуваннями Gallup. YouTube, TikTok та Instagram є найпопулярнішими (Facebook, найбільша соціальна мережа у світі, посідає далеке четверте місце).

...в більшості багатих країн світу спостерігається погіршення психічного здоров'я серед молоді. Частка американських підлітків, які повідомили про принаймні один "великий депресивний епізод" за останній рік, зросла більш ніж на 150% з 2010 року

По-друге, майже всі погоджуються з тим, що в більшості багатих країн світу спостерігається погіршення психічного здоров'я серед молоді. Частка американських підлітків, які повідомили про принаймні один "великий депресивний епізод" за останній рік, зросла більш ніж на 150% з 2010 року. Можливо, такі терміни просто стали менш табуйованими, припускають скептики. Але це більше, ніж просто розмови. У 17 переважно багатих країнах спостерігається різке зростання кількості самогубств серед дівчат-підлітків і молодих жінок, хоча рівень самогубств серед них залишається найнижчим серед усіх груп населення.

Чи пов'язані ці явища між собою? Час вказує на це: психічне здоров'я почало погіршуватися якраз тоді, коли смартфони та соціальні додатки стали популярними, у 2010-х роках. Деякі дослідження також припускають, що діти, які проводять більше часу в соціальних мережах, мають гірше психічне здоров'я, ніж ті, хто користується ними менше. Але такі кореляції не доводять причинно-наслідкового зв'язку: можливо, наприклад, що депресивні, самотні діти проводять більше часу за гортанням сторінок, ніж щасливі.

Невелика кількість рандомізованих експериментальних досліджень дає відповідь на причинно-наслідкове питання. У 2017 році Роберто Москера з Американського університету та його колеги попросили групу користувачів Facebook в Америці не користуватися платформою протягом тижня. Ті, хто утримався, повідомили, що були менш депресивними, ніж контрольна група, і брали участь у більш різноманітних заходах; вони також споживали менше новин.

Після місяця без Facebook їхні детоксиканти почувалися щасливішими, ніж контрольна група, проводили менше часу в інтернеті, більше часу з родиною та друзями і були менш політично поляризованими

У 2018 році дослідники зі Стенфордського та Нью-Йоркського університетів провели подібний експеримент, знову ж таки, в Америці. Після місяця без Facebook їхні детоксиканти почувалися щасливішими, ніж контрольна група, проводили менше часу в інтернеті, більше часу з родиною та друзями і були менш політично поляризованими. (Знову ж таки, вони менше знали про новини і більше часу проводили перед телевізором на самоті). Вплив на благополуччя в обох дослідженнях був скромним.

"Дійсно переконливих причинно-наслідкових доказів у нас досить мало", - визнає Метью Генцков зі Стенфордського університету, один з авторів дослідження 2018 року. Але, за його словами, більшість із них вказує в тому ж напрямку, що й непрямі докази, пов'язані з вибором часу. "Якщо зібрати все це разом, я думаю, цього достатньо, щоб сказати, що існує значна ймовірність того, що ця шкода є великою і реальною".

Багато що залишається невизначеним. Найкращі рандомізовані експерименти були проведені на дорослих, які не є основними об'єктами занепокоєння. Більшість досліджень зосереджені на Facebook, який сьогодні становить невелику частину медіа-раціону підлітків. І проводяться вони здебільшого в Америці, на відміну від країн, де живе більшість підлітків у світі. Минулорічне дослідження Оксфордського інституту інтернету, проведене у 72 країнах світу, показало, що використання Facebook корелює з невеликим покращенням добробуту серед молоді.

Відносини людей із соціальними мережами також не піддаються категоризації. Експеримент Москери показав, що, хоча люди стверджували, що були щасливішими, коли не користувалися Facebook, вони, тим не менш, оцінили його корисність у 67 доларів на тиждень - і після тижня утримання детоксиканти оцінили його ще вище. Питання про те, чи є соціальні медіа корисними чи шкідливими для психічного здоров'я, є неправильним, стверджує Піт Етчеллс з Університету Бат-Спа, автор книги "Розблоковані", дещо більш оптимістичної книги про час, проведений перед екраном. Можливо, краще запитати, каже він, наступне: "Чому деякі [діти] дійсно процвітають в Інтернеті? І чому інші... відчувають труднощі?".

Він побоюється, що без відповіді на це питання заборона телефонів або соціальних мереж до більш пізнього віку просто відтермінує проблему. Також незрозуміло, що саме має бути охоплено такою забороною. Соціальні медіа включають в себе все, від Facebook до функції чату в таких іграх, як "Fortnite", вказує доктор Етчеллс. Доктор Генцков, який підтримує підвищення мінімального віку для деяких соціальних мереж, застерігає від обмеження всіх соціальних мереж. "Реальне спілкування з друзями - телефоном, текстовими повідомленнями чи відеочатом - це, можливо, саме те, що ми хочемо більше заохочувати", - каже він. Більшість соціальних додатків пропонують суміш функцій, якими можна користуватися або зловживати.

...минулого року лише 28% американців сказали, що їм подобається документувати своє життя в Інтернеті, тоді як у 2020 році таких було 40%. Повідомлення переміщуються з відкритих мереж у приватні чати

Є деякі ознаки того, що поки експерти розмірковують над тим, як приборкати найгірше в соціальних мережах, звичайні користувачі намагаються зробити це самостійно. Публікувати інформацію про себе стає все менш поширеним явищем: за даними дослідницької компанії Gartner, минулого року лише 28% американців сказали, що їм подобається документувати своє життя в Інтернеті, тоді як у 2020 році таких було 40%. Повідомлення переміщуються з відкритих мереж у приватні чати. За даними компанії, в Instagram зараз більше фотографій публікується в прямих повідомленнях, ніж в основній стрічці. Поки люди середнього віку визначають проблеми з соціальними мережами, на яких вони виросли - молодь, можливо, вже рухається далі.

Оригінал

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі